یزدفردا "رضا بردستانی :در بهار 1390 و طبق سنتی که سیزدهمین سال پیدایش خود را تجربه می نماید ، رهبر فرزانه ی انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی با نگاهی به گذشته و در نظر گرفتن افق بلند و طولانی آینده نام و عبارتی را که حاوی استراتژی و نقشه ی در یک نگاه 365 روزه و از منظری بالاتر برای تمامی سال های پیش رو باشد انتخاب و در پیام نوروزی خود تحت عنوان «سال جهاد اقتصادی»اعلام و تشریح نمودند.

         معظم له در همان پیام آغازین سال جدید و به کرّات در طی همان سال و به مناسبت های مختلف اعلام و تأکید می نمایند که عنوان انتخابی شیوه و دستوری است که مقامات عالی کشور که تصمیم سازند و تأثیر گذار! با در نظر گرفتن اولویت ها و نیازها، آن را مدّ نظر قرار داده، در هدف گذاری های کوتاه مدّت، میان مدّت و بلند مدّت خود لحاظ نمایند. با نگاهی به سیزده سال گذشته در می یابیم که این انتخاب ها دارای ملاحظاتی است که در چهارچوب حفظ اصالت و اقتدار نظام و بدون این که شائبه ای را در پی داشته باشد به عنوان یک دغدغه و بالاتر از آن یک نیاز انتخاب و اعلام می شود. برای بازتر نمودن این مبحث نگاهی می اندازیم به عناوین انتخابی سیزده سال گذشته؛

سال 1390: سال جهاد اقتصادی

سال 1389: سال همت مضاعف و کار مضاعف

سال 1388: سال اصلاح الگوی مصرف

سال 1387: سال نوآوری و شکوفایی

سال1386: سال اتحاد ملّی و انسجام اسلامی

سال 1385: سال پیامبر اعظم ص.

سال 1384: سال همبستگی و مشارکت عمومی

سال 1383: سال پاسخگویی سه قوّه به ملّت ایران

سال 1382: سال نهضت خدمتگزاری

سال 1381: سال عزّت و افتخار حسینی

سال 1380: سال اقتدار ملّی و اشتغال آفرینی

سال 1379: سال امیرالمؤمنین ع.

سال 1378: سال امام خمینی ره.


         اگر به دقت و اندیشه ی متعالی که در این نامگذاری ها دیده می شود خوب توجه نماییم به ارتباط، همپوشانی و نقطه نظر تکاملی این مسیر پی خواهیم برد از بین سیزده عنوان انتخابی ، تمامیت ارضی، اتحاد و انسجام ، خودکفایی و صدور انقلاب، قدرت دفاعی انقلاب و استحکام پایه های اقتصادی، معیشت عمومی، پایه های فکری و اعتقادی ، رفع معایب و کاستی ها و در کوتاه ترین جمله می توان ادعا نمود تمامی ابعاد مختلف حکومت و مردمداری از جهات مختلف در نظر گرفته شده است و این گونه به نظر نمی رسد که این نامگذاری ها چیزی را از نظر پنهان داشته باشد. در بین سیزده عنوان سال های 78 تا 90بیشترین دغدغه ی رهبر معظم انقلاب که به عنوان یک عبارت راهنما و یک استراتژی حکیمانه بیان شده است اقتصاد، اقتدار و آرامش عمومی بیشترین نمود عینی را به خود اختصاص داده است مضافاً بر این که از جنبه های معنوی و اعتقادی نیز به خوبی صیانت شده است .

         با مروری کوتاه در می یابیم که اگر نگاه مسئولان استانی و کشوری در طول همان سال که عنوان انتخابی را به خود اختصاص داده است و ترسیم آینده ای متعالی برای سال های بعد بیشتر عملیاتی و عمقی نگری را شامل شود بسیاری از نابسامانی های موجود به خودی خود جایش را به سلامتی و سرزندگی امورات مملکتی خواهد داد .

        سال 1378 و همزمان با یکصدمین سالگرد تولد بنیانگذار انقلاب اسلامی؛ هم او که تمام عمر با برکت خویش را در این راه صرف نمود که جهانیان را به خود باوری و استکبار ستیزی رهنمون سازد، در بهترین و شیواترین شکل ممکن رهبر فرزانه انقلاب آن سال و نقطه ی آغازین این نام گذاری ها را سال امام خمینی (ره)نامیدند و بهترین و بارزترین پیام در این نامگذاری صیانت از انقلابی بود که یادگار معمار کبیر انقلاب بود البته با تمام پارامترهایی که آن رهبر عزیز در ترسیم مسیر انقلاب تا ظهمر منجی عج. مد نظر داشت.

        سال 1379 با عنایت به نیاز آن زمان و هشدار به مردم و مسئولین برای رعایت فرامین مولای متقیان علی ع. در زندگی و حکومت؛ سال امام علی ع نامگذاری شد که تمام روزهای این مملکت و این نظام باید به عنوان والاترین مردی که معلم زندگی، مردمداری و حکومت است مزین و معطر باشد.

       سال 1380و در روزهایی که تحرکات منطقه ای برخی را به خیال های آن چنانی واداشته بود رهبر معظم انقلاب با نگاهی جهانی و کشوری دو مسئله ی مهم و اساسی را پیش روی مسئولین نظام قرار دادند که یکی ابعاد فراکشوری و دیگری دامنه ای کاملا کشوری را در بر می گرفت انتخاب عنوان « اقتدار ملّی و اشتغال آفرینی » روشن ترین پیامی بود که در کنار حفظ اقتدار ملی ، نگاه جدی به معیشت و دغدغه های روزمره ی مردم عزیز این سرزمین مدّ نظر مسئولین قرار گیرد

       سال 1381 که این عنوان گذاری ها به یک عادت پسندیده و دوست داشتنی مبدّل شده بود و گاه رایزنی ها و حدس و گمانه زنی هایی را هم به همراه داشت و به نوعی لایه های مختلف اجتماع را درگیر این مهم کرده بود که مهمترین مسئله در سال پیش رو از نظر رهبر چیست با عنوان عزّت و افتخار حسینی باردیگر ما را با این واقعیت روبرو نمود که در حفظ و صیانت ارزش ها انقلاب نگاهی همه جانبه به زندگانی معصومین ع و در رأس همه به قیام حسینی داشته باشیم چرا که عزت و افتخار شیعیان در این است که پیرو امامی هستند که هستی خود را در راه حفظ دین و ارزش های الهی فدای راه حق و حق طلبی نمود و این تلنگری بود که هیچگاه مسیر انقلاب را از افق و دیدگاهی که از ابتدا ترسیم شده است جدا نسازیم و یادمان باشد که عزت و افتخار این انقلاب در جهان از این بابت است که نشأت گرفته از قیام سرخ حسینی است.

       سال 1382با عنوان نهضت خدمتگزاری بار دیگر مسئولین را به خط نمود تا در تلاشی همه جانبه و انقلابی آحاد جامعه را از لذت خدمتگزاری و خدمت رسانی شاد و سیراب نمایند و همین مسئله پیآمدهای بسیاری را در طی آن سال و سال های بعد به همراه داشت. نزدیکی مسئولان نظام به مردم، تکریم مراجعین به ادارات و سازمان ها، سرعت در انجام امور و غیره از ملموس ترین نتایج آن نامگذاری تا سال ها بعد بود.

      سال 1383و در تکمیل عنوان سال قبل پاسخگویی نیز به نهضت خدمتگزاری اضافه شد و رهبر فرزانه ی انقلاب مسئولین سه قوه را ملزم به پاسخگویی نمودند که این عنوان ارزنده به مطالبات بیشتر مردم و بالاتر رفتن سطح آگاهی و شعور سیاسی و قانونی اجتماع در راه رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی ایران منتهی گردید که پیآمدی شایان توجه محسوب می شود.

 سال 1384به یکی از متعالی ترین و درخشان ترین آموزه های اسلام که دستور صریح و آشکار وحدت و همبستگی است اختصاص یافت و تحت عنوان کلی سال همبستگی و مشارکت عمومی در دستور کار مسئولان نظام از یک سو و مردم ایران اسلامی از سوی دیگر قرار گرفت. پایان دولت اصلاحات و آغاز به کار دولت اصولگرا لزوم این نامگذاری را در ماه های منتهی به پایان همان سال آشکارتر نمود

      سال 1385که به سال پیامبر اعظم ص. ملقب و معطر شد بار دیگر نشان داد دغدغه های رهبری ابعاد ی وسیع، همه جانبه و متفکرانه دارد و تنها امورات جاری را در بر نمی گیرد. عمل به دستورات خاتم پیامبران الهی و نگاه به سیره و روش محمّد مصطفی ص در حکومت، نشر و گسترش اسلام و پیام های متعالی تبلیغی آن حضرت نکات ظریفی بود که در سخنرانی های معظم له در طی سال بارهای بار مورد تأکید و تأیید واقع شد.

     سال 1386و در حالی که دولت اصولگرا سومین سال حضور خود را تجربه می نمود رهبر فرزانه ی انقلاب بار دیگر با انتخاب عنوان سال اتحاد ملّی و انسجام اسلامی به همگان گوشزد نمودند مهمترین پایه های فکری و فلسفی انقلاب اسلامی ایران، نگاهی جدی و عمیق به اتحاد و انسجام ملت و خدمتگزاران خود دارد و باید در تمامی ابعاد ، این دو مقوله به طور جد مورد مداقه و تحلیل قرار گیرد.

      سال 1387در حالی سال نوآوری و شکوفایی نام گرفت که انقلاب اسلامی ایران در جایگاهی واقع شده بود که نیاز به یک بازنگری و تجدید دیدگاه در ابعاد مختلف به خوبی احساس می شد. نوآوری و شکوفایی عنوانی بود که باید در تمامی ابعاد مد نظر واقع می شد و ...

      سال 1388 و در آغاز دومین دوره از دوران اصولگرایان، رهبر فرزانه ی انقلاب اسلامی ایران اصلاح الگوی مصرف را در پیام نوروزی خود به عنوان مهمترین دستور سال تشریح و تبیین نمودند و این اصلاح را در تمامی امور خواستار شدند.

      سال 1389 همت مضاعف و کار مضاعف این مهم را نصب العین همگان قرار داد که پتانسیل های موجود در ایران سراسر افتخار و سرافرازی؛ همت و کار مضاعفی را می طلبد و با انتخاب عنوان جهاد اقتصادی در سال جاری(1390) تمامی عناوین اقتصادی انتخاب شده در سال های قبل را به اوج خود نزدیک نمود که باید با جهادی همه جانبه، قلل رفیع اقتصاد به دست توانمندان این مرز و بوم فتح و اقتدار ایران اسلامی به رخ تمامی جهانیان کشیده شود .

غرضِ این نوشتار، تحلیل محتوایی این عنوان گذاری ها نبوده و نیست چرا که هر عنوان را می توان در چندین و چند جلد کتاب تشریح و تحلیل نمود و این کار از حوصله، بحث و توان علمی نویسنده خارج است. ذکر چند نکته در نتیجه گیری نهایی ضروری است که در فرصت های پیش رو صریح تر و بدون رعایت برخی ملاحظات مورد کنکاش واقع خواهد شد.

        الف) بارها شنیده و خوانده ایم که این عناوین نباید تنها و تنها در بیلبوردها، بنِرها و سر تیتر نامه های اداری خلاصه شود بلکه باید با برنامه ریزی و دقت نظر تمام جوانب آن بررسی و در هدف گذاری ها، مورد استفاده ی عملی واقع شود. برگزاری نشست ها، سمینار ها و ریخت و پاش های ناکارآمد نه تنها کمکی به عملیاتی شدن این عنوان گذاری ها نمی نماید بلکه باعث فاصله گرفتن از علت اصلی و منشأ واقعی و ذاتی آن کار نیز می شود.

       ب) مقالات، کتاب های مختلف و انواع و اقسام بروشور ها چنانچه مدیریت نشود کم کم مبدّل به راهکاری انحرافی و کاذب برای کسب درآمد و فرصت سازی های نابخردانه ی شخصی برای عده ای می شود تا جایی که در خبر ها داشته ایم در همین موارد عده ای چند روزه با عنوان انتخابی سال کتاب های چند صد صفحه ای چاپ و منتشر نموده اند که این خود مصداق بارز سوء استفاده و کج فهمی موضوع است.

       ج) سخت بر این باوریم که انتخاب عنوان در ابتدای هر سال ابعاد گسترده ای دارد و تنها نباید به این موضوع بسنده نمود که در طول سال از این موضوع برای سخنرانی و مصاحبه گرته برداری شود! حال اگر برخی ناخواسته و نادانسته شأن عناوین هر سال را تا موضوعی برای سخنرانی و مصاحبه پایین آوردند ! تکلیف چیست و چه باید کرد؟ با توجه به این مهم که می دانیم و اعتقاد داریم عناوین انتخاب شده، نتیجه ماه ها تفکر و اندیشه ی شخصی است که احاطه ی کافی بر ریزترین مسائل داخلی و بین المللی دارد.

       با ابراز تأسفی عمیق باید گفت این موضوع در جریان برخی سفر های مقام معظم رهبری نیز مشاهده    می شود آن جا که رهبر فرزانه ی انقلاب با آشنایی و احساس نیاز؛ برخی مغفولات علمی، فرهنگی و تاریخی را گوشزد می نمایند و ما مشاهده می نماییم آن موارد تذکّر داده شده هر از چندگاهی تنها در سخنرانی ها و جلسات با القابی پر طمطراق مورد استفاده ی مسئولان حتی طراز اول استان قرار گرفته است و بازخورد عملی به همراه نداشته است! برای نمونه طی سفر پر خیر و برکت رهبر معظم انقلاب که نتایج عینی و معنوی بسیاری برای استان دارالعباده ی یزد به همراه داشت حد اقل دو نکته ی ابهام برانگیز همچنان باقی در ذهن عدّه ای باقی مانده است که تاکنون هیچ کس پاسخگو نبوده است! یکی چاپ شش جلد کتاب با بودجه های آنچنانی که بالاخره مشخّص نشد چه کسی تأیید کرد، از چه منبعی تأمین هزینه شد و چه کسی نظارت و ارزشیابی نمود و دیگر اشاره ی ظریف معظم له در مورد دو اندیشمند تاریخ تشیّع که در سخنرانی های گاه و بیگاه مسئولان به مسئله ی «سیّد و شیخ»  معروف شد که منظور حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مشهور به شیخ مؤسّس و دیگری حضرت آیت الله حاج سید کاظم طباطبایی یزدی صاحب عروه است و حال پس از گذشت قریب به چهار سال مشاهده می شود که هنوز حرکت عملی در بازشناسی اندیشه و شخصیت این دو بزرگوار صورت نگرفته است !!! سؤال اینجاست به راستی هدف رهبری از گوشزد نمودن اینگونه موارد و یا سفر به یک استان و نیز انتخاب عناوین سال همین موارد است ؟

        یکسال هر کس خواست مصاحبه کند، سخنرانی نماید، مقاله و برنامه بنویسد با همت مضاعف و کار مضاعف شروع کرد و از ابتدای سال 90 این عنوان جای خود را به جهاد اقتصادی داده است آیا بسنده نمودن به همین مقدار کافی است؟ کوتاه سخن این که انتخاب عناوین سال که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود اعلام و تبیین می نمایند افقی بسیار وسیعتر از انگیزه و عنوان برای مصاحبه و سخنرانی دارد و نباید از اصل و هدف غایی آن غفلت نمود که اگر خدای ناکرده چنین شود آن گاه باید به فکر فرو رفت که التزام قلبی و عملی چه معنا و مفهومی دارد؟!

       امید که در سال جهاد اقتصادی بجای این که شاهد سخنرانی ها  و مصاحبه های آن چنانی باشیم و یا این که محملی برای دست اندازی برخی برای چاپ برخی کتابهای کارشناسی نشده باشد شاهد تجلی واقعی «جهاد اقتصادی»در تمامی عرصه ها باشیم

در زمان هایی دیگر بیشتر و با مصداق هایی عینی تر خواهیم نگاشت.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا